بهترین آموزشگاه موسیقی تهران- نحوه صدادهی پیانو -آموزشگاه موسیقی در پاسداران

 

چکش‌های پیانو

چکش ‌های پیانو توسط مجموعه ‌ای از اهرم‌ های نازک به کلیدهای پیانو وصل می ‌شوند. به مجموعة این اهرم‌ ها و چکش ‌ها عملگر یاAction می گویند. وظیفة این مجوعه، افزایش شتاب چکش ‌ها هنگام برخورد  به سیم‌ هاست. به طور معمول سر چکش‌ ها بوسیلة لایه ‌ای از نمد پوشانده می ‌شود تا کیفیت صدای پیانو را بهبود ببخشد.

نحوه نواختن پیانو

پیانو توسط ضربه انگشتان نواخته می ‌شود. برای این کار دست را بلند کرده و سپس پایین آورده و با نوک انگشت ضربه می ‌زنیم.مکانیزم پیانو تولید صدا می‌ کند. بدلیل شکل مکانیزم پیانو یک پیانسیت می تواند همزمان ده نت را نیز به صدا درآورد.

محل قرارگیری انگشتان دو دست روی کلیدهای پیانو در نواختن آن اهمیت دارد.

اصولا در اکثر آهنگ‌ ها نت اول شماره دارد که انگشت شروع کننده در نواختن آن قطعه را مشخص می‌کند.در این صورت شمارة یک برای انگشت ‌های شست دو دست است و به ترتیب سایر انگشت ‌ها شماره ‌های 1 تا 6 را خواهند داشت.شست دست راست روی چهارمین نت پیانو قرار می ‌گیرد. البته در مورد همه آهنگ‌ ها صدق نمی کند و برخی آهنگ ‌سازان نت آغازین آهنگشان را شماره نمی ‌زنند.در این صورت پیانیست باید خودش مکان انگشتانش روی کلیدهای پیانو را با توجه به نوع نت ‌های نوشته شده تشخیص دهد.گاهی نوازنده جای دو دست ‌اش را روی کلیدهای  پیانو با هم عوض می ‌کند و گاهی بدون نواختن کلید پیانو با انگشتان شست دو دستش از سایر انگشت ها استفاده می‌ برد.

نحوه نت‌نویسی برای پیانو

نت نویسی برای پیانو در دو حامل انجام می‌ شود. حامل بالا برای دست راست و حامل پایین برای دست چپ است.

یک نوازنده پیانو باید بتواند همزمان دو  خط موسیقی را خوانده و با هر دو دست اجرا کند.

نحوه صدادهی پیانو   ritmava.com