سازدهنی و انواع آن

سازدهنی و انواع آن

سازدهنی و انواع آن: سازدهنی سازی است که به راحتی و در همه جا میتوانید همراه داشته باشید و با نواختن آن سبب لذت خود و اطرافیان از این ساز شوید.سازدهنی یا هارمونیکاجزو سازهای بادی است. تولید صوت در این نوع از سازها نتیجة ارتعاش یک زبانهاز جنس فلز می باشد که فقط یک سر آن به بدنه متصل است و انتهای دیگر آن آزادانه حرکت می کند.به ارتعاش درآمدن این زبانه ‌ها بر اثر عبور هوا موجب  تولید صدای ساز می‌ شود.

طبقه ‌بندی

سازدهنی ‌هایی که بیشتر برای نواختن سولو استفاده می ‌شوند در یک طبقه ‌بندی کلی می‌توان به ۲ گروه تقسیم کرد:

  1. سازدهنی‌ های دو زبانه ‌ای

در این نوع سازدهنی ها هر سوراخ تنها با عمل دم یا مکش به صدا در می آید و در هر سوراخ دو زبانه وجود دارد.

به همین دلیل، هر نتی که با عمل دمیا مکشبه صدا در آید، حاصل ارتعاش همزمان دو زبانه می باشد. سازدهنی های اکتاو ترمولو در این دسته قرار گرفته اند

  1. سازدهنی ‌های تک زبانه ‌ای

در سازدهنی های تک زبانه ای هر نتی که با عمل دمیا مکشبه صدا در می آید، فقط حاصل ارتعاش یک زبانه است.

سازدهنی های دیاتونیکو کروماتیکدر این گروه قرار  گرفته اند:


در سازدهنی های دیاتونیک در هر سوراخ ۲ زبانه وجود دارد که هر کدام از آن ها فقط با یکی از اعمال دم یا مکش به صدا در می آید.

رایج ترین نوع این سازدهنی به ماژور معروفاست که در آن از نت های گام دیاتونیک ماژور استفاده می شود و در حالت عادی به جز از این نت ها، نت دیگری قابل اجرا نیست.

اما با کمک گرفتن از بعضی تکنیک های می توان سایر نت ها را نیز به اجرا در آورد. در اصل، نوازنده بزرگ این توانایی را دارند که با یک سازدهنی، آهنگ هایی را در هر گامی که می خواهند اجرا کند.

منبع بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران